تسهیلات بانکی چهارگانه برای مناطق زلزله‌زده

 از دیروز پرداخت وام بازسازی شهری، روستایی تعمیر و خرید لوازم خانگی آغاز شد
گروه اقتصادی/  براساس مصوبه هیأت وزیران و ابلاغ بانک مرکزی پرداخت تسهیلات بانکی به آسیب دیدگان مناطق زلزله زده غرب کشور از دیروز آغاز شد. هیأت وزیران درابتدا استمهال دو ساله بازپرداخت وام گیرندگان این مناطق را ابلاغ کرد و سپس با تعیین هفت بانک عامل پرداخت تسهیلات مسکن، خرید لوازم خانگی و ضروری از روزگذشته آغاز شد. برهمین اساس مدیران عامل بانک‌های دولتی و خصوصی با برگزاری نشستی در استان کرمانشاه هماهنگی‌های لازم برای تسریع و تسهیل در پرداخت وام را به آسیب دیدگان زلزه اخیر انجام دادند.
پرداخت 71 میلیارد تومان
برای تسهیل در رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان


وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز روزگذشته دستور پرداخت مبلغ 71 میلیارد و 10 میلیون تومان در سرفصل‌های مختلف تخصیص داده شده برای کمک به آسیب دیدگان این دو استان را صادر کرد. بر اساس این دستور، مبلغ 10 میلیارد تومان از محل تنخواه وزارت کشور، 14 میلیارد و 560 میلیون تومان از محل تملک استان کرمانشاه، 10 میلیارد و 550 میلیون تومان تملک استان ایلام، 15 میلیارد تومان اورژانس کشور و تهران، 2 میلیارد و 954میلیون و 800 هزار تومان پزشکی قانونی،
 5 میلیارد تومان به وزارت کشور و 12 میلیارد و 946 میلیون تومان از محل جمعیت هلال احمر پرداخت شد. کرباسیان همچنین روزیکشنبه با اشاره به دستور رئیس جمهوری و معاون اول وی، در نامه‌های جداگانه‌ای خطاب به معاون امور بانکی و بیمه، رئیس کل سازمان امور مالیاتی و خزانه‌داری کل کشور، دستورات ویژه‌ای به منظور رسیدگی فوری و مساعدت به زلزله زدگان صادر کرد.
پرداخت 4 نوع وام به زلزله‌زدگان
همچنین مدیرعامل بانک مسکن به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات به مناطق زلزله‌زده از اعطای چهار نوع وام به
آسیب‌دیدگان این مناطق در شهرها و روستاها خبر داد.
به گزارش خبرنگار «ایران»، محمدهاشم بت شکن روزگذشته در یک نشست خبری درباره تمهیدات بانک عامل حوزه مسکن برای زلزله‌زدگان کرمانشاه گفت: نخستین گام مهلت دو ساله برای بازپرداخت تسهیلات اعطایی به زلزله زدگانی است که از تسهیلات بانک مسکن استفاده کردند.
وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیأت وزیران و بانک مرکزی که بخشنامه آن برای تمام شعب بانک مسکن در استان کرمانشاه ابلاغ شده از دیروز زلزله زدگان می‌توانند برای دریافت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی تخریب شده به شعب بانک مراجعه کنند.
به گفته بت شکن، بانک عامل حوزه مسکن به واحدهای روستایی تخریب شده به تعداد ۵ هزار و ۵۰۰ واحد تا سقف ۲۵ میلیون تومان و بازپرداخت ۱۵ ساله وام با سود ۴ درصد پرداخت می‌کند. همچنین این بانک به دو هزار واحد مسکن شهری تخریب شده در اثر زلزله اخیر استان کرمانشاه ۳۵ میلیون تومان وام با بازپرداخت ۱۵ ساله و نرخ سود ۵ درصد پرداخت
 خواهد کرد.
وی تأکید کرد: همچنین به ۵ هزار واحد مسکونی ۱۲ میلیون تومان با بازپرداخت ۷ ساله و سود ۵ درصد وام بازسازی اعطا می‌شود. ضمن اینکه دو هزار و ۵۰۰ فقره تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۵ ساله به صورت قرض‌الحسنه وام خرید لوازم خانگی به زلزله زدگان پرداخت می‌کند.
بنابراین به طور کلی بانک مسکن ۱۵ هزار فقره انواع وام به روستاییان و ساکنان شهرهای زلزله زده شامل تسهیلات ساخت، تعمیر و خرید لوازم خانگی پرداخت می‌کند.
واحدهای مسکونی بیمه
 خسارت می‌گیرند
این مقام مسئول بانکی در خصوص پوشش بیمه‌ای تسهیلات بانک مسکن به زلزله زدگان اظهار داشت: تسهیلاتی که واجد بیمه نامه خسارات زلزله و آتش‌سوزی باشند بر اساس برآورد کارشناسان و بر اساس ضوابط شرکت‌های بیمه مشمول دریافت خسارت خواهند شد.
بت شکن ادامه داد: عموم تسهیلاتی که دارای پوشش بیمه عمر مانده بدهی هستند در صورت فوت وام گیرنده بر اثر زلزله علاوه بر خسارتی که بابت بیمه نامه زلزله و آتش‌سوزی دریافت می‌کنند از پرداخت باقی مانده اقساط از سوی بازماندگان معاف شده و شرکت بیمه کل بدهی آن را تقبل خواهد کرد.
وی افزود: بانک مسکن از جهت منابع مالی مشکلی نخواهد داشت و هر آنچه دولت بر عهده این بانک قرار دهد پرداخت خواهد کرد و از دیروزتمام مشمولان طرح‌های تسهیلات و بیمه‌ای زلزله می‌توانند به شعب این بانک در استان‌های زلزله زده مراجعه کنند. ضمن اینکه امهال دو ساله محدود به مسکن مهر نیست و همه واحدهایی که تسهیلات بانکی دریافت کرده‌اند شامل این امهال خواهند شد.
وی تأکید کرد: آسیب دیدگان در اثر زلزله اخیر برای دریافت تسهیلات از طریق بنیاد مسکن به این بانک معرفی شده و اگر فردی کندی در پرداخت تسهیلات از سوی بانک مسکن مشاهده کرد حتماً به بانک مسکن اطلاع دهد تا برطرف شود.
رشد 30 درصدی پرداخت وام خرید
بت شکن در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اقدامات این بانک در هفت ماهه نخست سال‌جاری گفت: بانک مسکن در رعایت نرخ سود سپرده پایبند بوده و از زمان کاهش سود سپرده‌ها به ۱۵ درصد از ۱۱ شهریور تاکنون ۱.۵ درصد از قیمت تمام شده سپرده‌های ما کاهش یافته است که این اقدام مثبت می‌تواند به کاهش نرخ سود تسهیلات کمک کند.
وی اذعان داشت: برای ۲۸۶ هزار واحد مسکونی تسهیلات خرید، ساخت، تعمیر و بازسازی و فروش اقساطی پرداخت کرده‌ایم ضمن اینکه در هفت ماهه گذشته در بخش خرید صرفاً به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی وام پرداخت شد که از نظر تعداد ۳۰ درصد و از نظر قیمت ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است.
وی در مورد تسهیلات بافت فرسوده گفت: از ابتدای اجرای این طرح در سال ۹۴ تاکنون به ۳۲ هزار واحد مسکونی فرسوده مجموعاً به مبلغ ۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است.
وی درباره صندوق پس‌انداز یکم تأکید کرد: در ابتدای سال‌جاری به طور متوسط هر هفته دو هزار و ۵۰۰ فقره حساب پس‌انداز صندوق یکم در بانک مسکن افتتاح می‌شد که در هفته آخر آبان به ۵ هزار و ۸۰۰ فقره حساب رسیده و به معنای دو برابر شدن استقبال از صندوق یکم است. همچنین تسهیلات از این محل در هفته ابتدایی سال‌جاری ۱۵۰ فقره بود اما در پایان هفته گذشته ۹۶۰ فقره تسهیلات از محل صندوق یکم پرداخت شد.

برش
سقف وام خرید مسکن با اوراق 140 میلیون تومان شد
عضو هیأت‌ مدیره بانک مسکن از افزایش سقف تسهیلات اوراق خرید مسکن خبر داد و گفت: امکان جدیدی فراهم شده است که از شنبه هفته آینده به متقاضیان وام با اوراق
۱۰ میلیون تومان نیز بدون سپرده پرداخت خواهد شد.
ابوالقاسم رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران افزود: در حوزه سپرده ممتاز و اوراق حق‌تقدم یک امکان جدید برای بانک مسکن فراهم شده است که دستورالعمل آن آماده شده و تا آخر هفته به شعب ابلاغ خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه متقاضیان می‌توانند از هفته آینده به شعب مراجعه کنند، گفت: اگر متقاضیان به صورت انفرادی بخواهند از اوراق مسکن استفاده کنند، معادل 10 میلیون تومان نیز بدون سپرده پرداخت خواهد شد، با این حساب سقف اوراق در تهران که 60 میلیون تومان است، با احتساب پرداخت 20 میلیون تومان جعاله و 10 میلیون تومان اخیر به 90 میلیون تومان رسیده و متقاضیان می‌توانند 90 میلیون تومان اوراق خرید مسکن دریافت کنند. به گفته وی برای زوجین متقاضی نیز سقف وام از محل اوراق به 140 میلیون تومان در تهران افزایش یافته است بدین صورت که 20 میلیون تومان نیز در قالب وام بدون سپرده به آنها تعلق می‌گیرد.
رحیمی انارکی ادامه داد: در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 20 هزار نفر که سقف وام 50 میلیون تومان است، متقاضیان اوراق حق‌تقدم با این 10 میلیون تومان بدون سپرده می‌توانند در کنار دریافت وام جعاله تا سقف 80 میلیون تومان اوراق مسکن تهیه کنند. وی تأکید کرد: این آپشن جدید فعلاً تا پایان سال‌جاری خواهد بود و برای سال آینده باید دید چه تصمیم جدیدی گرفته خواهد شد.